الثلاثاء، 21 مايو 2013

صابونة البقدونس - الخطوات بالصور

صابونة البقدونس - الخطوات بالصور

اللهم اغفر لي و للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات
اللهم اغفر لنا خطايانا
اللهم صل علي سيدنا محمد عدد مخلوقاتك ومداد كلماتك كل ما ذكرك وذكره ذاكر او غفل عن ذكرك وذكره غافل


السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بنات انا سويت صابونة البقدونس و صورتها لكم
و حبيت اشارككم الصور عشان تشوفوها
اتمني تدعولي ان ربنا يشفي اسامةو انحف و ربنا يرزقني اللي اتمناه

المقادير و الطريقة من الموضوع الاصلي
المقادير و الطريقة اللي انا سويتها و يااااااااااااااااااارب اشوف الخير في استخدامها



الطريقة كما موضحة في الصور و كما موضحة في الاقتباس

انا استخدمت
صابونة زيت زيتون
نص ربطة بقدونس
فنجان ماء ورد
نقط زيت زيتون
3 ملاعق نشا
2 ملعقة لبن بودر
3 نقط من زيت الزيتون
المقاديير بالصورة



الخطوات بالصورة
1- وضعت البقدونس و ماء الورد في الخلاط ( استعدادا للفرم )
2- البقدونس بعد ما فرمناه مع ماء الورد
3- خليط البقدونس + النشا و لبن البودر و تم مزجهم جيدا
4- وضعتهم علي النار و قلبتهم لحد ماصاروا متماسكين
5- وضعت اول دفعة من الصابون و قلبتهم جيدا لحد ما ساح ذاب الصابون
6- كمية الصابون اللي وضعتها في كل مرة
7- بعد ما وضعت الكمية الثانية و مزجتهم جيدا لحد ماذاب الصابون
8- اخر شيء بعد ماذاب كل الصابون قبل ما اطفي النار
9- الكوب اللي استخدمتة لاضع فيه كمية الصابون
( دهنتة بكمية قليلة جدا من زيت الزيتون و الباقي مسحتة عشان مايكون كثير )
10 - الكوب بعد ماوضعت فيه الصابون
هتركة في الفريزر ساعتين و بعدين هخرجة و اصورة لكم ان شاء الله
و ديه كل التفاصيل


اتمني اكون افدتكم
و لا تنسوني من صالح دعائكم

بنات اللي حابة تنقل الموضوع حلال عليها بدون ماترجع لي و لا يشترط ان تذكر اسمي
اتمني ان الكل ينتفع بها   

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق